About balsammetoden

Fick nyss en fråga på bloggen, och jag får ofta denna frågan IRL också:



Nej, håret blir inte fett.
Det är klart att det blir det efter några dagar, som med shampoo också, men inte så som jag antar att ni alla menar.

Och jag har lite svårt att förklara detta eftersom det har med något i hårbotten och ämnena där att göra osv.
Men jag tror att det är ungefär såhär att, balsam innehåller ju endel skadliga medel, men inte alls lika mycket som shampoo gör.

Dessutom använder jag ju speciella balsam, för om ni vill testa detta - använd inte bara ditt vanliga balsam och tro att det kommer funka för det gör det inte!

Men iallafall. Balsam innehåller fett och när håret blir fett och du tvättar det med balsam blandar sig balsamets fett med hårbottens fett och smuts. Balsamet innehåller också ett annat medel (emulgeringsmedel) som löser fettet med vatten, därmed sköljs allt fett bort när man sedan sköljer bort det med vatten.

Men till skillnad från med shampoo, så behåller håret sitt "naturliga" fett, balsammetoden tar bara bort det överflödiga fettet. För det naturliga fettet i håret är det som skyddar det från slitage. 

Jämför det med att ta bort smink från ansiktet med olja eller rengöringskräm istället för tvål! Tvålen torkar ut och gör att din hud producerar överflödigt med fett för att det tycker att det är för uttorkat, men oljan/rengöringskrämen gör att huden får en normal fettbalans.

(Som ni säkert läst också, har min hårbotten börjat klia galet mycket sen jag slutade med balsammetden - ett annat bevis på att kemikalierna i vanligt shampoo är skadligt för ditt hår!)



Kommentarer
Postat av: c

vad är det för balsam då ?

2011-11-24 @ 22:27:13
Postat av: c

Så när du duschar tar du bara i balsam på vanligt sätt och sköljer ut det ? eller hur gör du och vad är det för balsam?

2011-11-24 @ 22:30:45
Postat av: c

förklarar hur du gör och vad det är för balsam. är intresserad ! :)

2011-11-24 @ 22:31:51
Postat av: Emma

Finns svar på många frågor i min blogg.

Balsam innehåller tensider (rengörande ämnen), precis som shampoo gör. Dock är de i balsam mycket mildare. :)

2011-11-25 @ 14:40:57
URL: http://Lennhammer.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0